מותג יקר, ספר לי סיפור
״אין בעולם משהו חזק יותר מאשר סיפור טוב.״ כל מי שצלח שמונה עונות של ״משחקי הכס״, הגיע עד לשם כדי לשמוע את המשפט הזה, שחותם את מה שב-2020 הוא כבר קונצנזוס; אנשים מחפשים סיפור.
ה-storytelling הוא מושג שרווח כבר כמה שנים טובות בעולמות השיווק. אך בעוד שבזמנו עוד היה אפשר לבנות מותג ולפרסם אותו בשלל הדרכים, היום נדמה שכבר אין דרך אחרת מלבד בניה נכונה, נבונה ומובחנת של נרטיב מותגי אשר יחבר אליו את קהל הלקוחות. ב-2020, כל מותג חייב לעבור את הדרך הזו שבה הוא בונה ומעביר הלאה את הסיפור שלו בצורה נכונה.
ממה מורכב סיפור מותג טוב?
בבלוג שלה, ״Scribewise״, מגדירה קייטלין לויאל את מושג ה-Storytelling:
״בסטוריטלינג אנחנו משתמשים בסיפור כדי לחבר את המותג ללקוחות, מתוך התמקדות בקשר בין מה שהמותג עושה והערכים שהוא חולק עם הלקוחות.
סיפור טוב כולל דמויות, הגדרה, קונפליקט, פעולה, נקודות שיא ודימויים טובים. הסיפור הזה הוא המהות של המותג שלך. הערכים של המותג הם תכונות האופי של החברה, על הצד הכי טוב שלה, במובן המקצועי והאנושי.״
פגשתם פעם בן אדם שאין לו שום דבר לספר? אין דבר כזה.
בדיוק כך גם מותגים, עסקים וחברות. לכל אחד יש אפשרות לפתח סיפור מותג טוב!
כדי לעזור לכם בזה, הבאנו לכם 6 שאלות שינחו אתם בדרך ליצירת סיפור מותג מנצח:
1 . מהי הסיבה שבגללה אתם קיימים?
2 . מהי ההיסטוריה שלכם?
3 . מיהן הדמויות הראשיות שלכם? מה מאפיין אותן?
4 . מהי המשימה המשותפת שלכם?
5 . כן- איך נכשלתם פעם או פעמיים בדרך?
6 . עם מה אתם כחברה מתמודדים?
זכרו, שכדי לבנות סיפור טוב- אתם צריכים להתעלות מעל המוצרים והשירותים שלכם. אתם צריכים ליצור משהו, שקהל הלקוחות שלכם ירצו להיות חלק ממנו, ולהראות להם שאתם מקבלים אותם, ושהם מקבלים את מה שהם צריכים.
ניקח לדוגמה את נייקי, שבשנת 2019 עשו מהלך ש״שבר את הרשת״ בארה״ב ומחוצה לה. הסיסמה המפורסמת ביותר של חברת נייקי – “פשוט תעשו את זה” (Just Do It) היא בעצמה סיפור, כי יש בה השראה, התמודדות וניצחון שמסתתרים בתוך שלושת המילים הללו, ולכן היא מבריקה כל כך. השנה, המותג הענק בחר בשחקן הפוטבול לשעבר קולין קאפרניק לפרזנטור שלו – לאחר שהוביל מחאה נרחבת של שחקנים שישבו בעת ההימנון האמריקאי במחאה על גזענות משטרתית כלפי אפרו-אמריקאים. הבחירה עוררה דיונים והיתה למשך תקופה שנויה במחלוקת, ובעיקר עוררה שיח ציבורי רחב. לבסוף, המחווה אומצה בחום על ידי הציבור, ובכך נייקי ללא ספק הכניסה חידוש ורענון מוחלט לסיסמה המיתולגית שלה, שכעת קיבלה שם, פנים וערך חדשים שמתחברים אליה ומייצגים אותה.
בהצלחה!